Bilprovningen och Friends i samarbete med Unite People FC

Unite People FC är den första idrottsföreningen i regionen att ta del av Bilprovningens unika sponsring med hjälp av stiftelsen Friends. Valet av förening gjordes av stationspersonalen i Varberg och samarbetet, som inleds 2024, syftar till att utveckla UPFC:s värdegrundsarbete.

Bilprovningen är nationell partner till stiftelsen Friends sedan 2021. Det var ett självklart val eftersom båda arbetar för att skapa ett tryggare samhälle. Gemensamt är en nollvision. Det gäller inte ”bara” på vägarna eller i våra barns klassrum, utan även på arbetsplatsen och i kundmötet.

Ett sätt att ge tillbaka

Under 2022 valde Bilprovningen att utvidga samarbetet med Friends till att även omfatta sponsring av idrottsföreningar lokalt. Det har varit ett önskemål från flera stationer under lång tid och ett fint sätt att ge tillbaka till de orter där Bilprovningen verkar.

Ambitionen är att bidra till en tryggare idrott för barn och unga, för att belysa vikten av såväl fysisk som psykisk hälsa. Därför inkluderar Bilprovningens sponsring alltid insatser av Friends inom de områden där föreningen kan behöva stöd och verktyg.

Stationspersonalen valde Unite People FC

Nu har Bilprovningen i Varberg engagerat sig i det lokala sponsringskonceptet och personalen var helt enig i sitt val av idrottsförening, nämligen Unite People FC, vars verksamhet för att vägleda unga rätt i livet imponerar på stationen.

- Vi på Bilprovningen i Varberg känner oss stolta över att samarbeta med Unite People FC. Att föreningen jobbar för ökad mångfald och för att motverka utanförskap är viktigt och gjorde valet enkelt för oss., säger Andreas Sjögestam, Bilprovningens stationschef i Varberg.

Unite People FC uppskattar sponsorskapet och ser fram emot att vidareutveckla sitt arbete.

- Vi är otroligt glada och framför allt stolta över det här stödet. Vi strävar alltid efter att utvecklas och se till att våra deltagare får de bästa förutsättningarna för att må bra med sitt idrottsutövande och framförallt för att de ska må så bra som möjligt när de är hos oss. Att våra ledare utbildas via Friends blir också en trygghet för dem som släpper iväg sina barn till oss med vetskapen om att vi ser till att de har det så bra som möjligt hos oss samtidigt som det är en stor stolthet över att Bilprovningen valt att stötta oss av alla fina föreningar som finns. Det tackar vi verkligen för, säger Adnan Bainca, grundare och ordförande i Unite People FC.

Vidareutveckling av ambitiöst värdegrundsarbete

I januari 2024 samlas ledare från hela Unite People FC för att delta i en – utifrån föreningens behov - skräddarsydd utbildning med Friends för att diskutera och få verktyg för att ytterligare förebygga och hantera kränkande särbehandling, diskriminering och mobbning.

– Det ska bli så spännande att börja arbeta med ytterligare en förening som Bilprovningen möjliggör. Hela konceptet med att vi är tre aktörer som går ihop och arbetar för barns trygghet är ett sådant bra exempel på hur alla delar i samhället kan engagera sig i frågan. Extra kul är att Bilprovningen sprider detta över hela landet och att vi denna gång hamnar i Varberg., säger Calle Gustafsson, utbildningschef på Friends.

En leende man med glasögon och i bilprovningsskjorta står bredvid en leende mörkhårig man i brun rock framför en skylt där med UPFC:s symbol/logotyp.

Stationschef Andreas Sjögestam och ordförande Adnan Bainca hos UPFC. Foto: UPFC/Bilprovningen

Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningens kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Adnan Bainca, grundare och ordförande Unite People FC, mobil: 0736-79 58 99, e-post: adnan.bainca@upfc.se