Mer innehåll

Bilprovningens besiktningsstatistik 2024:

Var åttonde personbil har fel på bromsarna

Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 uppvisar fortsatt stora brister i den svenska personbilsparken. Var tredje personbil hade brister och var femte fel som kräver efterkontroll. Med en skärpt miljökontroll skulle andelen vara ännu större. Vanligaste skälet till ombesiktning var anmärkningar på bromsarna.

Utfallet av Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 tyder på fortsatt allvarliga brister i den svenska personbilsparken. Av närmare en miljon kontrollbesiktade personbilar hade var tredje (33,5 procent) brister.

Ombesiktning för var femte personbil

10,9 procent av personbilarna hade anmärkningar som inte kräver efterkontroll och där ägaren ansvarar för att bristerna åtgärdas snarast.

Övriga, dvs. merparten, motsvarande 22,5 procent, hade fel som kräver efterkontroll. Detta innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts.

- Trots att bilarna utvecklas i rask takt och generellt sett håller så hög kvalitet visar kontrollbesiktningen att det finns potential för att förbättra trafiksäkerheten och minska miljöpåverkan ytterligare, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Högst andel personbilar med fel som kräver efterkontroll hade Värmlands län med 30,1 procent och lägst Skåne län med 18,6 procent.

Bilprovningens tips för att förebygga fel på bromsar

Var åttonde personbil (12,1 procent) fick anmärkningar mot komponenter i bromssystemet. Det var den vanligaste orsaken till krav på efterkontroll. Ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen (bromsskivor, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar är vanliga fel.

Många fordonsägare är omedvetna om att det är viktigt att regelbundet motionera bilens bromsar. Här är några bra tips för att själv underhålla bilens bromsar och förebygga vanliga fel.

  1. Gör kontrollerade och lite kraftigare inbromsningar ibland. Det är bra för bromsbelägg och bromsskivor
  2. Ta för vana att använda parkeringsbromsen regelbundet.

Skärpt miljökontroll behövs

Andra vanliga skäl till krav på efterkontroll var anmärkningar mot komponenter i hjulsystemet och kommunikationssystemet, såsom strålkastare och belysning, samt nedslag vid miljökontrollen.

- Bilprovningen och Fordonsbesiktningsbranschen arbetar hårt för införandet av en förbättrad miljökontroll anpassad för moderna fordon och rekommenderad av EU- kommissionen. Ambitionen är att ligga i nivå med flera EU-länder. Kontrollen kommer leda till att fler bilar underkänns med krav på efterkontroll, men bidra till sänkta utsläpp och förbättrad luftkvalitet i Sverige, fortsätter Per-Anders Blommefors.

Besiktningsintervall för personbilar

Personbilar besiktas för första gången när de är tre år, för andra gången när de är fem år och därefter senast 14 månader efter föregående besiktning.

Bilaga: Tabell med 2024 och 2023 års besiktningsresultat för personbilar samt länsvis. Excel, 30.3 kB.

Ett snurrande däck provas i bromsprovaren i en besiktningshall

Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 visar att var åttonde personbil har fel på bromsarna. Foto: Bilprovningen

För mer information

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig, mobil 0730-94 14 25, e-post: per.anders.blommefors@bilprovningen.se