Mer innehåll

Klimatklokt fordonsägande

På Bilprovningen möter vi de flesta av Sveriges fordonsägare. Vi ger gärna klimatsmarta råd och delar med oss av vår erfarenhet och kunskap om fordon. Passa på att fråga oss nästa gång du är inne och besiktar bilen.

Klimatsmarta råd

Det bästa sättet att minska sitt utsläpp är såklart att minska sin körsträcka. Men även genom bra val, rätt skötsel av bilen och smartare körning går det att spara pengar och minska både bränsleförbrukning och utsläpp.

Kör bränslesnålt

Ett planerat körsätt kan sänka din bränsleförbrukning upp till 15 procent samtidigt som buller och slitage minskar. På köpet ökar komfort, trafiksäkerhet och medelhastighet.

  • Accelerera snabbt till rätt hastighet och kör sedan på så hög växel som möjligt.
  • Håll hastighetsgränserna. Både olycksrisk och bränsleförbrukning stiger med ökad hastighet.
  • Undvik ryckig körning - håll jämn gas, undvik onödiga inbromsningar och använd motorbroms.
  • ”Motionera” bromsarna varje vecka genom att bromsa kraftigt så att beläggningar på bromsarna försvinner.

Använd motorvärmare vid kyla

Motorvärmare minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen efter kallstarter. Den ska dock användas först när temperaturen är under +10˚C och endast 1-3 timmar beroende på yttertemperatur.

Kör du med extra vikt?

Du kan likna din bil med oss människor. Motvind och några extra kilon kräver mer energi för att ta sig framåt. Ta därför bort extralast som inte behövs. Vikt från onödig last och luftmotstånd från räcken och takboxar ökar bränsleförbrukningen.

Rätt lufttryck

För lågt lufttryck gör att bilen drar mer bränsle – det är som att cykla med dåligt pumpade däck. Rekommenderat lufttryck hittar du i bilens manual eller på en etikett ofta placerad på insidan av bilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe.

Kontrollera lufttrycket varje månad. Ligg max 10 procent från rekommenderat lufttryck (högst 0,2-0,3 bar fel). I varmkörda däck ”sväller” luften och lufttrycket ökar, trots att däcket inte innehåller mer luft. Lägg då på 0,3 bar när du kontrollerar däcktrycket.

Välja sommardäck

Använd aldrig dubbfria vinterdäck på sommaren. De ger sämre grepp på våta sommarvägar och kan vara direkt farliga. Bäst är att ha riktiga sommardäck på sommaren och riktiga vinterdäck på vintern.

Det finns en konsumentvänlig säkerhets- och energimärkning för att det ska bli lättare att välja bra däck. Där anges väggreppet vid vått väglag, däckens energiklass samt bullernivån vid körning. Ta även hjälp av aktuella däcktester när du ska hitta bra däck.

Fler smarta tips om däck hittar du här

Välja vinterdäck

Använd aldrig sommardäck på vintern. På vintern behövs mjukare gummiblandningar för att ge bra väggrepp även vid låga temperaturer. Däckmärkningen ger inte information om egenskaperna på snö och is och är därför inte så användbar för nordiska vinterförhållanden. Istället kan man ta hjälp av information från STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization.

Det finns inte något däck som är bäst på allt, så valet beror på vinterväglaget där du brukar köra. På våt is fungerar dubbade vinterdäck bäst, men använd inte dubbdäck i onödan. De ökar bullret och sliter loss partiklar från vägytan som försämrar luften. Om du oftast kör på barmark kan dubbfria vinterdäck vara ett bättre val.

Däckförvaring

Förvara däcken svalt, torrt och mörkt så håller de längre. Däck på fälg kan förvaras stående, liggande eller upphängda. Däck utan fälg förvaras stående.

Bil på väg