Bilprovningen
Logga in Mina sidor
Registrera Mina sidor

Trötthet i trafiken

Att köra bil när du är trött kan vara direkt livsfarligt. Här får du tips och råd om hur du minskar risken för att somna vid ratten.

Vad orsakar trötthet?

Trötthet är det tillstånd din kropp befinner sig i när den vill somna för återhämtning. Det finns sjukdomar och viss medicinering som gör att du har en ökad tendens till trötthet (även alkohol har en tröttande effekt) men trötthet är också ett naturligt tillstånd för din kropp när den inte har fått tillräckligt med vila.

När det kommer till trötthet i trafiken är den vanligaste orsaken helt enkelt brist på sömn på grund av för lite sömn innan körningen börjar eller på grund av att kroppen blivit trött efter att du kört för länge utan paus.

Hur mäts trötthet?

Det görs idag jämförelser mellan trötthet och promillehalt även om det är inte en helt korrekt jämförelse, men liknelsen ger ändå en indikation på hur illa det är att köra trött.

Enligt promillemodellen är reaktionsförmågan hos en bilist som har varit vaken 24 timmar i sträck liknande en person som har ungefär 1 promille alkohol i blodet. Detta är alltså långt över den promillegräns på 0.2 som säger att någon kör rattfull.

De farligaste effekterna trötthet har på en förare

Att köra bil trött kan liknas vid att köra bil full och utgör alltså en fara för ditt och dina medresenärers liv.

Du får sämre koncentration och koordinationsförmåga vilket gör det svårare för dig att identifiera hinder eller förändringar i trafiken. Det tar också längre tid för dig att uppfatta saker och din reaktionstid och reflexförmåga försämras. Det gör också att även om du uppfattar något på vägen som du måste anpassa din körning efter kommer det ta dig längre tid att reagera.

Även din beslutsförmåga försämras vilket kan leda till att beslut som du i vanligt tillstånd fattar på ren instinkt nu inte sker snabbt nog. Det kan också innebära att du till och med tar felaktiga beslut framför ratten.

Lär dig känna igen de första varningssignalerna på trötthet

För att undvika olycka är det viktigt att du lär dig känna igen de första varningssignalerna för trötthet. Så fort du märker av dessa tidiga signaler är det viktigt att ta till åtgärder som förhindrar att det går så långt att du somnar bakom ratten.

Det vanligaste är att du börjar gäspa ofta och känner att dina ögonlock är tunga. Du kan även se dubbelt eller i syne, samt känna dig torr i munnen och frysa. Trötthet kan även göra att du börjar hålla en ojämn fart eller tappar fokus.

Microsömn: Så långt färdas du i två sekunder

När du är riktigt trött kan du också erfara så kallad mikrosömn vilket innebär korta och omedvetna sovstunder. Dessa varar bara i några få tiondelar av en sekund och är därför lätta att uppfatta som ofarliga. Tänk då på hur snabbt något kan hända eller gå fel när du kör i hög hastighet på en motorväg och du för ett ögonblick inte är vid medvetande. De små tiondelarna av en sekund kan då vara avgörande för att du ska hinna bromsa i tid för till exempel ett djur eller att en bil framför dig har bromsat in för ett kommande kö.

Körkortsskolan: Om du kör i 90 km/h och nickar till i 2 sekunder hinner du färdas 50 meter.

När risken är som högst att du blir trött vid ratten?

De allra flesta trötthetsolyckor sker på natten mellan 02.00 - 05.00, alltså vid totalt mörker eller vid gryning, då du enligt din naturliga dygnsrytm oftast brukar sova. Du löper också som störst risk att vara med om trötthetsolycka när du närmar dig ditt resmål och börjar slappna av.

Kör du bil på natten så löper du 12 gånger högre risk att hamna i en olycka på grund av trötthet än om du istället hade kört samma sträcka på dagen.

Lågfrekventa ljud kan göra dig trött bakom ratten

Det finns också forskning som visar på att lågfrekventa ljud som kommer från vägbanan kan göra att du känner dig trött framför ratten. Forskare har sett ett starkt samband mellan dessa ljud och sömnighet framför allt under körning på nattetid.

Vad säger lagen om att köra bil trött?

Lagen säger att ett fordon inte får föras av den som på grund av uttröttning, sjukdom, påverkan av alkohol eller andra stimulerande ämnen inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Påföljderna av ett brott mot denna lag regleras i sin tur av trafikbrottslagen och faller i första hand under misstänkt vårdslöshet i trafik.

De mest vanligt förekommande olyckorna vid trötthet i trafiken

Ungefär 20 procent av alla singelolyckor är trötthetsrelaterade. När du kör långa sträckor själv har du alltså en större risk att bli trött och det därför är extra viktigt att du vidtar de åtgärder som krävs för att förhindra att du somnar vid ratten.

Så här förebygger du trötthet i trafiken

När det kommer till att förebygga trötthet i trafiken finns det saker du kan göra innan resan och åtgärder du kan ta till om du märker att du är trött.

Först och främst, se till att du har sovit ordentligt natten innan du ska köra så att du är ordentligt utvilad. Du ska ha sovit minst 6 timmar natten innan en lång resa. Om det är möjligt kan det till och med vara bra att planera in en tupplur under dagen innan du sätter dig i bilen. Ät inte heller allt för tung mat precis innan du åker då din kropp blir trött av att smälta all den maten.

Viktigt att du redan i förväg planerar din resa efter de pauser och bensträckare du kommer att behöva. Kanske finns det något du vill se längs vägen eller ett trevligt ställe du kan stanna för en kaffe? Planerar du din resa både vägs- och tidsmässigt får du både en trevligare och säkrare resa.

Sist men inte minst är det också viktigt att se till att du har en bra miljö inne i bilen när du kör. Sätt inte temperaturen allt för varmt så att du blir dåsig. Om möjligt är det också bra att ha sällskap i bilen som du kan prata med och därmed hålla dig vaken. Kanske kan ni också vara två förare så ni kan turas om att köra.

Fyra tips om du blir trött när du kör

Även om du har vidtagit alla förebyggande åtgärder innan du har gett dig iväg så kan tröttheten ändå krypa sig på under resans gång. Här kommer fyra uppiggande tips om tröttheten slår till.

  • Stanna och sov en stund.
  • Öppna fönstret eller slå på bilens aircondition så att kall luft strömmar i bilen.
  • Ta en vätskepaus och drick kaffe eller liknande.
  • Stanna och gå runt bilen ett varv