Mer innehåll

Tips för tryggare utflykter på motorcykeln

Säsongen är kort - därför är det så viktigt att hojen funkar när det är dags att ge sig ut på vägarna. Här är några tips på hur du kan förebygga fel så du kan känna dig extra trygg både inför utflykterna och på vägen med din motorcykel.

Tips till dig med MC

Säkra hojen inför säsongen

Glädjande nog är motorcyklisterna måna om sina hojar. Bilprovningens besiktningsstatistik från 2022 visar en liten förbättring från 2021. Det betyder att motorcyklarna som rullar på vägarna generellt sett är i gott skick.

En förklaring till det goda resultatet, utöver korta körsträckor, är att motorcyklarna vårdas väl av sina ägare. Dessutom är säsongen kort. Läs mer om vår besiktningsstatistik här.

Utöver kontrollbesiktningen kan du själv underhålla motorcykeln för att hitta och förebygga fel. Här har du några bra tips.

Att hitta och förebygga fel

Halvljus

Om halvljusetet är felriktat, dvs. för högt eller för lågt, kan fordonet blända mötande trafik. Tyvärr är det svårt att se detta själv utan en ordentlig mätutrustning. Om du har gjort ändringar kan det därför vara bra att besikta fordonet eller att be en verkstad titta på det.

Däck

Kontrollera däckens skick regelbundet - mönsterdjup, sprickor, skador och lufttryck. Har du kört i hög hastighet eller med extra tung last slits däcken snabbare.

Belysning/lampor

Kontrollera med jämna mellanrum att lampan på registreringsskylten fungerar. Kom även ihåg stoppljuset.


Besiktningsintervall för motorcyklar

Motorcyklar kontrollbesiktas för första gången efter fyra år i trafik och därefter vartannat år.

Motorcykel vid Bilprovningen

Visste du att...

  • Under 2022 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 30 000 motorcyklar.
  • 77 procent godkändes utan anmärkning vid besiktningen.
  • Andelen som hade fel med krav på efterkontroll uppgick till drygt 11 procent.
  • De vanligaste anmärkningarna gäller halvljus, kedjor, skylt- och stopplyktor, slitna däck samt avsaknad av reflex. Många brister kan kopplas till modifieringar som gjorts på motorcykeln. Det kan till exempel gälla ändrad belysning och utbytta eller ombyggda avgassystem som inte uppfyller bullerkraven.