Checklistor inför besiktningen
Vi har satt ihop några checklistor som du kan ta hjälp av för att kontrollera ditt fordon före besiktningen. Kolla gärna också filmen där vår expert Morgan ger sina bästa tips.
Checklista inför besiktning av personbil
Det finns funktioner och utrustning på bilen som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Att vindrutetorkare och -spolare fungerar
Att blinkers och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att tutan fungerar
Att samtliga säkerhetsbälten fungerar (sätt gärna fast bältena i baksätet)
Att det finns en varningstriangel i bilen
Att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm
Att backspeglarna är hela och sitter fast
Att batteriet sitter fast ordentligt
Att oljenivån i motorn är okej (se bilens instruktionsbok)
Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.. Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. Är du osäker på hur dragkroken ska fungera eller repareras rekommenderar vi dig att ta kontakt med tillverkaren.
Fordon med metangas
Vid kontrollbesiktning av personbilar, lastbilar och bussar som drivs med metangas (biogas eller naturgas) måste bränsletanken för gas vara fylld så mycket att motorn kan köras i läge "gasdrift" då vi gör täthetskontroll av bränslesystem. Om bilens motor inte kan köras på bränslet metangas eller om bränslesystemet har något läckage underkänns fordonet med krav på efterkontroll.
Frilagda/synliga tankar eller intyg på kontroll
Från och med den 20 maj 2018 måste alla gastankar vara frilagda/synliga för att vi ska kunna kontrollera eventuella skador, fastsättning och täthet.
Om gastankarna inte är frilagda krävs ett intyg (ej äldre än 15 månader) som visar att de redan har kontrollerats gällande skador, fastsättning och täthet på gastank och övriga bränslesystemet. Läs mer hos Transportstyrelsen.
Intyget får utfärdas av fordonstillverkaren eller dess representant, eller via företag som har verksamhet inom konvertering, reparation eller kontroll av bränslesystem för gas. Här finns en lista över verifierade verkstäder.
Checklista inför besiktning av släp
Det finns funktioner och utrustning på ditt släp som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Släpet ska vara i stort sett olastat vid besiktningen.
Att färd- och parkeringsbromsen fungerar (även katastrofbromsvajern)
Att blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm
Att dubbade och odubbade däck inte är blandade
Checklista inför besiktning av husvagn
Det finns funktioner och utrustning på din husvagn som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Att blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm
Att handbromsen fungerar (även katastrofbromsvajern)
Att husvagnen är fri från lösa föremål (så att de inte skadar inredningen vid ett bromsprov)
Checklista inför besiktning av motorcykel
Det finns funktioner och utrustning på din motorcykel som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Att kontakter och reglage fungerar
Att tutan fungerar
Att blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att kedja och kedjelås finns – och att kedjelåset är rätt monterat
Att däckens mönsterdjup är minst 1 mm
Att fram- och bakbroms fungerar
Att bromsbeläggen är i gott skick
Att det inte finns vassa kanter på vind- eller strålkastarskyddet
Att broms- och bränsleslangar är hela
Att framgaffeln fungerar som den ska
Att oljenivån i motorn är okej
Att stötdämpare bak fungerar och är täta
Att det finns en varningstriangel (om du har en tre- eller fyrhjulig motorcykel)
Att kontrollampan för helljus fungerar (om du har en årsmodell från 1984 och framåt)
Checklista inför besiktning av lastbil
Det finns funktioner och utrustning på din lastbil som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Observera att lastbilen i stort sett bör vara olastat vid besiktningen.
Att vindrutetorkare och -spolare fungerar
Att signalanordning, blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att tutan fungerar
Att samtliga säkerhetsbälten fungerar (sätt gärna fast bältena i baksätet)
Att det inte finns några skador på däcken
Att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (gäller inte för yttre tvillinghjul)
Att backspeglarna är hela och sitter fast
Att batteriet sitter fast ordentligt
Att det finns en varningstriangel i lastbilen
Att tillsatsbromsen fungerar
Att lastsäkringsutrustning finns och fungerar
Att sidoskydd finns monterade (om du har en årsmodell från 1988 och framåt)
Att det finns en installationsskylt för hastighetsregulator (om du har en tung lastbil från 1988 och framåt)
Checklista inför besiktning av buss
Det finns funktioner och utrustning på din buss som du enkelt kan kontrollera – och eventuellt åtgärda – innan besiktningen. Några bra punkter att titta över är:
Att vindrutetorkare och -spolare fungerar
Att signalanordning, blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten)
Att tutan fungerar
Att samtliga säkerhetsbälten fungerar (sätt gärna fast bältena i baksätet)
Att det inte finns några skador på däcken
Att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (gäller inte för yttre tvillinghjul)
Att backspeglarna är hela och sitter fast
Att batteriet sitter fast ordentligt
Att det finns en varningstriangel i bussen
Att tillsatsbromsen fungerar
Att lastsäkringsutrustning finns och fungerar
Att sidoskydd finns monterade (om du har en årsmodell från 1988 och framåt)
Att det finns en installationsskylt för hastighetsregulator (om du har en tung buss från 1988 och framåt)