Idag på världssyndagen startar Synbesiktningen 2020
– Sveriges största syntest av bilförare

Idag är det World Sight Day – Världssyndagen – då WHO uppmärksammar synhälsan runt om i världen. I samband med det inleds också Synbesiktningen 2020, ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet med initiativet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull bilkörning och vikten av att synas i trafiken.

Elva år av Synbesiktningen visar att elva procent, motsvarade cirka 700 000 bilister i Sverige, har olaglig syn* vilket innebär att de inte skulle klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.

Den 8-31 oktober är alla bilister välkomna till någon av Synoptiks 144 butiker i Sverige för att testa om man har en syn som är tillräckligt bra för att köra bil. Samtidigt erbjuder Bilprovningen självtest av synen med syntavla på samtliga sina 102 stationer runt om i landet.

– För tolvte året i rad kommer vi nu att genomföra Synbesiktningen. Varje år har siffrorna varit alarmerande eftersom vi inte har återkommande synkontroller för våra bilister i Sverige. Synbesiktningen visar att det är närmare 700 000 som kör med en olaglig syn – något som vi tycker är mycket allvarligt och vill uppmärksamma, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Världssyndagen uppmärksammar synhälsan globalt och i år vill man belysa vikten av att kontinuerligt göra synundersökningar för att kunna utföra ett arbete, gå i skolan eller att vara en säker trafikant.
– Att regelbundet besikta sin syn borde vara lika självklart som att besikta bilen. Många EU-länder har redan ett regelverk kring synkontroller för bilförare, men inte Sverige, trots att det är grundläggande för trafiksäkerheten att föraren ser ordentligt, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Vad är Synbesiktningen?

Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma både synens betydelse för ansvarsfull bilkörning samt vikten av att synas i trafiken. Under elva år har totalt över 26 000 syntester genomförts. Resultatet för 2019 års undersökning visar att omkring elva procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel, personen ser oskarp redan på två meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, besök www.synoptik.se/synbesiktningen

* Med olaglig synskärpa menas den gräns (minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen) som Transportstyrelsen har vid ansökan om lämplighetsintyg för körkort – en syn som blir oskarp på en meters avstånd, strax efter bilrutan.

Kort om Synoptik

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 144 butiker och en omsättning över 1,2 miljarder kronor en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7 000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen

I mer än 55 år har Bilprovningen arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan. Verksamheten kännetecknas av ansvar, oberoende och kvalitet. Dessutom vill vi vara branschens mest attraktiva arbetsgivare. Med 100 stationer och cirka 550 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2019 omsatte företaget 647 MSEK. Bilprovningen grundandes 1963 och ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.

Anders Ekhammar, Pressansvarig Synoptik, mobil: 0707-46 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66 e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se