Andreas Myhrman ny vd för Bilprovningen

Styrelsen i Bilprovningen har beslutat om ett vd-skifte i Bilprovningen och utsett Andreas Myhrman till ny vd.

- Jag är stolt och glad över att kunna presentera Andreas Myhrman som ny vd, säger styrelseordförande Karin Strömberg. Andreas är en erfaren ledare som har verkat i konkurrensutsatta företag med verksamhet över hela landet. Med honom får vi in en stark kraft med lång och gedigen erfarenhet inom försäljning och marknadsföring, ett område vi genom rekryteringen förstärker. Dessutom har han goda kunskaper om, och tydligt intresse för teknik, fordon och fordonsrelaterade frågor. Jag är övertygad om att Andreas kommer att kunna utveckla och leda Bilprovningen till nya framgångar.

Andreas Myhrman har en lång och omfattande karriär från detaljhandeln. Han kommer närmast från Plantagen där han är kommersiell direktör och koncernledningsmedlem med ansvar för de marknadsrelaterade frågorna inklusive e-handel/digitalisering och butikskoncept. Han har tidigare bl.a. varit COO för Espresso House Sverige med ansvar för Sverigeverksamheten och Senior Director Sales & Operations i den skandinaviska ledningen på Statoil Fuel & Retail (nuvarande Circle K). Andreas är 41 år och civilingenjör.

- Jag känner mig hedrad över att få uppgiften att fortsätta bygga Bilprovningen och ser fram emot att tillsammans med medarbetare, styrelse och kunder ta nästa steg i företagets utveckling, säger Andreas Myhrman.

Andreas Myhrman tillträder tjänsten som vd senast den 1 december 2019 och ersätter då Benny Örnerfors som efter 18 år i företaget, varav sju år som vd, lämnar. Benny Örnerfors är kvar som VD till dess att Andreas Myhrman tillträder.

– Styrelsen vill varmt tacka Benny Örnerfors för hans viktiga insatser för Bilprovningen. Han har varit en trygg, stabil och mycket bra ledare i en tuff omvandling av Bilprovningen från ett monopol till en aktör på en starkt konkurrensutsatt besiktningsmarknad, säger Karin Strömberg.

Andreas Myhrman

Karin Strömberg, styrelseordförande, mobil: 0709-93 67 33, e-post: karin.stromberg@sechc.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se