Mer innehåll

Bilprovningen är ny partner i Telia Sense

Genom Telia Sense får bilägaren tillgång till smarta funktioner för bilen, uppkoppling via wifi och möjlighet till intressanta tjänster från Telias partners. Telia Sense har sedan tidigare ingått partnerskap med Folksam och Bilia för bilförsäkring och verkstadstjänst. Nu utökas samarbetet med Bilprovningen.

- Vi på Telia är fantastiskt glada över att även Bilprovningen nu ingår i tjänsten Telia Sense. Bilprovningen har ett mycket starkt varumärke och ett gediget fordonskunnande med sin långa erfarenhet med över 200 miljoner besiktade personbilar, förklarar Hans Dahlberg, chef för Telia Companys globala IoT-enhet.

Via Telia Sense kommer Bilprovningen att i god tid och, vid behov, upprepade gånger påminna om när det är dags att besikta bilen och erbjuda tidsbokning i direkt anslutning till påminnelsen. Därutöver ges annan relevant och bra bilinformation.

- Genom samarbetet med Telia tar vi ytterligare ett steg i vår strävan att förbättra vår service till våra kunder, säger Maria Sandström Anderson på Bilprovningen. Vi ser det här som första steget i ett spännande samarbete där vi tar vara på de möjligheter som digitalisering och ny teknik ger oss och som förenklar vardagen för våra kunder.

Telia är den enda operatör i världen som kan erbjuda en heltäckande lösning för den uppkopplade bilen. Tjänsten Telia Sense gör det inte bara enklare att ha koll på bilen, bilägarna kan dessutom ansluta sig till tjänster från partners. Genom att ansluta sig till Telia Senseplattformen kan partners erbjuda sina tjänster via appens gränssnitt samt ta del av bilens data för att utveckla nya tjänster. Bilägarna väljer själva till vem de vill dela med sig av informationen.

- Telia Sense skapar värde för såväl bilägaren, föraren, passageraren samt tjänsteleverantörerna och innebär början på ett helt nytt ekosystem för IoT-tjänster. Vi ser enorma utvecklingsmöjligheter och ännu fler användningsområden tillsammans med olika partners, säger Hans Dahlberg.

För mer information

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Marit Thorin, kommunikatör Bilprovningen, mobil: 0705-66 02 37, e-post: marit.thorin@bilprovningen.se

Telias pressavdelning, telefon: 0771-77 58 30, nyhetsrum: www.telia.se/media