En av tio bilister kör med olaglig syn – nu vill nio av tio ha lagstadgade synkontroller

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen, ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen. Samtidigt svarar nio av tio bilister i undersökningen att de vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar för bilister, något som saknas i Sverige idag. Hälften av bilisterna vill ha krav på synundersökningar, senast från 45 års ålder.

I början av november genomfördes Synbesiktningen där 1 896 bilister svarade på frågor om syn och bilkörning.

När 1 004 av bilisterna gjorde ett syntest visade det sig att 18 procent, var sjätte bilist, hade så stora differenser mellan sin synskärpa (med eller utan glasögon), och den synskärpa de borde ha, att de utgör en direkt trafikfara. 11 procent, var tionde bilist, hade en så dålig synskärpa att de inte bara utgör en trafikfara – de skulle inte ens klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.

Båda grupperna har en så nedsatt synskärpa att de börjar se oskarpt på en till två meter.

Nio av tio vill ha lagkrav

Undersökningen visar att nio av tio bilister vill att Sverige inför synundersökningar i samband med körkortsförnyelsen. Sju av tio tycker att bilister ska undersöka synen vart tredje år eller oftare, något som Synoptik och Optikbranschen rekommenderar. I Sverige gör man idag bara synundersökningar vid ansökan om körkortstillstånd, efter det görs inga kontroller. I de flesta EU-länder genomför man återkommande synkontroller på bilister efter de har tagit körkort. I våra grannländer Finland och Norge har man återkommande synundersökningar på bilister över 70 respektive 75 år.

Kort om resultaten av undersökningen

• Nio av tio bilister anser sig se tillräckligt bra för att köra säkert, ändå är var sjätte en trafikfara och var tionde skulle inte få körkort i dag. Det betyder att ca 600 000 svenska bilister med B-körkort kör med olaglig syn på svenska vägar (totalt 5 475 845 personer med B-körkort enligt Transportstyrelsen).
  • 11 procent, var tionde bilist, har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. Samtidigt visar undersökningen att 11 procent gör en synundersökning endast vart tionde år. Ännu fler, 20 procent uppger att de aldrig gjort en synundersökning sedan de fick körkort.
  • Nio av tio vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar. Sju av tio vill att detta senast ska börja vid 45 års ålder, något som ligger i linje med Synoptiks och Optikbranschens rekommendationer.

Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn

– Synen förändras gradvis och många inser inte hur stora synfel de faktiskt har. Har man haft felfri syn hela livet skaffar man kanske bara ett par läsglasögon när man blir äldre utan att kontrollera hur synen förändrats på långt håll. I Sverige har vi idag inte obligatoriska syntester för bilister, inte ens när vi förnyar körkortet vilket gör att alltför många kör med trafikfarlig syn, säger Helene Hjertberg, legitimerad optiker på Synoptik i Stockholm.

– Förhoppningsvis leder det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen till att fler bilister tar ansvar för sin och andras säkerhet i trafiken inte bara genom att besikta bilen utan även genom att regelbundet kontrollera sin syn, säger Bilprovningens kommunikationschef Cecilia Blom Hesselgren.

För samlad statistik från undersökningen, se bilagor

Vad är Synbesiktningen?

Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull bilkörning. Under sju år har totalt 19 000 syntester genomförts, och resultatet har visat att omkring 18 procent av förarna har en syn som är direkt trafikfarlig med oskärpa redan från en till två meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarna ökar som mest.

Kort om Synoptik

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Kort om Bilprovningen

Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 94 stationer och 650 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2014 omsatte företaget 719 MSEK. Bilprovningen grundades 1963 och ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.

Jämförelse mellan bra och dålig syn i trafiken.

Klicka på bilden för att se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn. Foto: Synoptik

Helene Hjertberg, legitimerad optiker, Synoptik tfn +46 (0)8-440 88 40, +46 (0)70-236 89 94, e-post: hhj@synoptik.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen tfn: +46 (0)70-687 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Olof Mattsson, Presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se