Bilprovningen
Bilprovningen / Jobba hos oss / Jobbarbloggen / Re-certifiering

Re-certifiering

Alla besiktningstekniker måste vara certifierade för att besikta fordon. Re-certifiering sker var fjärde år.

För oss som jobbar inom yrket är det en självklarhet, men när det gäller er, alla våra kunder så har ni kanske inte lika stor koll på vilka krav som ställs för att man skall få jobba som besiktningstekniker.

Det är inte bara att söka jobbet och sedan ta en hammare och gå runt för att knacka rost på folks fordon.

Därför tänkte jag försöka redogöra, lite snabbt, för hur det ser ut för en besiktningstekniker i dagsläget.

Som utvecklingen ser ut i dag så händer det saker på fordonsmarknaden hela tiden och det kan i bland vara svårt att hänga med i svängarna.

Rent tekniskt så är det ju på el och datasidan som de flesta nyheterna sker i dag. Allt blir mer och mer kontrollerat och styrt via dataprocesser i stället för den gamla tidens mekanik.

Där är det lite olika hos de besiktningsföretag som i dag finns, men de flesta satsar på kompetensutveckling inom dessa nya områden så gott det går.

Dock finns det en sak som alla besiktningsföretag, oavsett namn, har gemensamt och det är att besiktningsteknikern måste vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.

Detta certifieringsorgan är, i sin tur, ackrediterat av Swedac ( Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ) Denna certifiering baserar sig på Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:90).

Certifieringen sker genom kontroll av både teoretiska och praktiska färdigheter.

Förutom denna "grundcertifiering" så är det även teoretiska kontroller vid ett flertal tillfällen varje år, samt eftergranskningar beträffande de praktiska färdigheterna i motsvarande utsträckning.

Dessa är inte så hemska som de låter eftersom de oftast sker på hemmastationen och i en invand miljö.

 

På väg mot Västerås och re-certifieringen

 

Värre är det då vart 4:e år, när man måste åka i väg till ackrediteringsföretaget på en re-certifiering och utföra prov i både teori och praktik.

Där blir det en annan tidspress och en viss form av nervositet kan infinna sig, eftersom man blir synad i sömmarna och det man har gjort sedan skall diskuteras i en nämnd innan man till slut får beskedet om man får ett förlängt certifikat, eller inte. Det är ju trots allt en del som står på spel.

Tilläggas skall ju att denna procedur sker för alla fordonsslag och förrättningstyper som man jobbar med, så det är inte så att man gör dessa saker vid ett tillfälle och därefter får besikta alla typer av fordon.

Detta görs, helt oberoende av varandra, för samtliga behörighetsklasser, vilka kan avse olika kontrollformer ( kontrollbesiktning, lämplighetsbesiktning, registreringsbesiktning ) och olika fordon, t.ex. lätta fordon, tunga fordon eller motorcyklar.

 

I väntan på resultatet efter tentamen.

Med andra ord så ligger det lite mer bakom än att bara knacka på en bil med en rosthammare, men det tror jag nog att de flesta är medvetna om.

Dock tror jag, som sagt inte att alla utanför branschen har full koll på hur mycket som faktiskt krävs för att få behålla sitt certifikat som besiktningstekniker. Hur som helst, så är det ett roligt jobb, där man träffar alla sorters människor och det är ju alla dessa kundmöten som, i alla fall enligt mig, gör att man ändå trivs på jobbet, trots att det i bland kan bli lite monotont."

/Göran

Re-certifierad!

Vi som bloggar

  • Catarina Besiktningstekniker i Falkenberg
  • Fredrik A Stationsledare i Skara
  • Fredrik G Stationsledare i Tidaholm
  • Gästbloggare Olika personers berättelser om Bilprovningen.
  • Göran Stationsledare i Stockholm-Rissne
  • Marit Kommunikatör i Kista
  • Mia Besiktningstekniker i Jönköping
  • Nelly Besiktningstekniker i Skellefteå