Bilprovningen
Bilprovningen / Jobba hos oss / Jobbarbloggen / Vad tycker du om förslaget om glesare besiktningsintervall?

Vad tycker du om förslaget om glesare besiktningsintervall?

Det är många frågor om utglesning av besiktning just nu.

Som många säkert har läst i tidningarna så har Transportstyrelsen lagt ett förslag till regeringen om att bilarna ska kontrollbesiktas mer sällan. Enligt förslagen skulle vi då hamna på EU:s minimikrav.

Om man nu nöjer sig med miniminivå (gäller egentligen allt i livet) så finns det ju stor risk att man hamnar under. Då har man ingen marginal. Ju högre man satsar desto bättre resultat får man. Ett exempel i vardagen att jämföra med är att om man ska träna till prov med barnet hemma, och han säger att gränsen för godkänt är 28 rätt av 35, så säger ju jag inte till honom att om du bara svarar rätt på 28 frågor så kan du låta bli att svara på dom övriga frågorna. Nöj dig med ett godkänt, för det är minimikravet! Det låter ganska fel i mina öron, och än mer fel att nöja sig med ett minimikrav på trafiksäkerheten, där det dessutom handlar om människors liv, och vår framtida miljö.

I vår vardag som besiktningstekniker händer det att vi upptäcker fel på relativt nya bilar, som inte har gått så långt, men där det till exempel är glapp i en spindelled eller styrled. Bilägaren (och även besiktningsteknikern) kan ibland bli förvånade över en brist som antingen har hunnit komma på en ny bil, eller på bara ett år.

Ett exempel är en bil jag hade inne för kontrollbesiktning några veckor sedan. 2010 års modell. Första besiktningen var 2014 på denna bilen. Då hade den gått cirka 5 400 mil. Då var det glapp i en spindelled på vänster sida. Nu 2016 var det dags för andra besiktningen. Bilen hade inte rullat mycket på dessa två år, och mätarställningen var på cirka 5 800 mil.

400 mil på två år, och den högra spindelleden var rejält glapp i. Vad hade hänt om denna bilen hade rullat lika långt som många andra bilar? Säg att en bil kanske rullar i snitt 8 ggr så mycket som denna bilen dessutom. Nu ansågs denna bilen som ny eftersom det var 3 år till första besiktningen, och 2 år till nästa. Man kan ju misstänka att bilarna inte blir bättre ju äldre dom blir heller ;) Och om nya bilar inte klarar den intervallen om dom går väldigt lite, hur ska det då gå för dom äldre bilarna, som går längre?

Vad händer med dessa bilar om dom inte ska komma in för kontroll förrän efter ytterligare ett år? Det finns en del viktiga frågor som behöver gås igenom innan man tar ett sådant beslut tycker jag.

Och framförallt, är det värt det?

Gå gärna in och svara på branschorganisationens Swetics enkät och visa vad du tycker om utglesning av besiktningen!Klicka på http://swetic.org/2016/02/04/37575/länk till annan webbplats och besvara 6 st frågor.

/Catarina

Vi som bloggar

  • Catarina Besiktningstekniker i Falkenberg
  • Fredrik A Stationsledare i Skara
  • Fredrik G Stationsledare i Tidaholm
  • Gästbloggare Olika personers berättelser om Bilprovningen.
  • Göran Stationsledare i Stockholm-Rissne
  • Marit Kommunikatör i Kista
  • Mia Besiktningstekniker i Jönköping
  • Nelly Besiktningstekniker i Skellefteå