Sustainable Brand Index 2025:
Bilprovningen uppfattas som branschens mest hållbara varumärke
Återigen uppfattar svenska konsumenter Bilprovningen som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. Det visar resultatet av undersökningen Sustainable Brand Index 2025 som offentliggjordes idag.
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Undersökningen baseras på principerna i FN:s Global Compact. I årets undersökning intervjuades 25 000 svenska konsumenter om vilka varumärken som uppfattas som mest hållbara på den svenska marknaden.
Branschbäst för femtonde året i rad
När resultatet offentliggjordes idag stod det klart att Bilprovningen på nytt uppfattas som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. I den totala rankingen, där Sveriges 436 mest kända varumärken ingår, kom Bilprovningen på plats 100.
- Att Bilprovningen vinner sin bransch i Sustainable Brand Index för femtonde året i rad är en stark prestation. Det visar på ett långsiktigt engagemang för hållbarhet och en stark relation till konsumenterna, säger Erik Elvingsson Hedén, vd för och grundare av Sustainable Brand Index.
- Vi vill rikta ett stort varmt tack till svenska konsumenter. Att de än en gång uppfattar oss som branschens mest hållbara varumärke är vi mycket stolta över, det signalerar att vår kommunikation når ut och uppskattas samtidigt som det förpliktigar till konkret handling. Hållbarhetsarbetet är en ständigt pågående resa där vi fokuserar på att minska vår egen påverkan, men även att bidra till våra kunders medvetenhet samt till samhällsutvecklingen i de miljö, hälso- och trafiksäkerhetsrelaterade frågor där vi som branschaktör kan påverka säger Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
Om Bilprovningens hållbarhetsarbete
Ansvarstagande är grunden för Bilprovningen och genomsyrar allt som företaget gör från myndighetsutövningen till den egna verksamheten.
Sedan 2022 har ambitionen på hållbarhetsområdet höjts för att ta sats mot framtiden. För att fortsätta ta den ledande rollen som Sveriges mest hållbara besiktningsföretag lanserades en hållbarhetsstrategi med rubriken ”Vi accelererar resan mot noll”. Syftet är att aktivt bidra till Nollvisionen och till Sveriges mål att nå netto noll utsläpp i atmosfären till 2045 genom att aktivt arbeta med att förbättra fordon och förarbeteende.
Läs gärna mer i Bilprovningens senaste års- och hållbarhetsredovisning. Pdf, 7.7 MB.
Mer om Sustainable Brand Index
Årets undersökning genomfördes i åtta länder med 67 500 respondenter. I Sverige intervjuades ett riksrepresentativt urval av 25 000 konsumenter under november 2024-februari 2025. Totalt bedömdes 436 varumärken utifrån hur de uppfattas prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen. För mer information se www.sb-index.com/sweden.

Bilprovningen uppfattas av svenska konsumenter som branschens mest hållbara varumärke - 15 år i rad Foto: Bilprovningen
För mer information
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se
Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig Bilprovningen, mobil 0737-04 69 82, e-post: johanna.brunge.grant@bilprovningen.se