Delårsrapport januari-september 2024
Ett starkt tredje kvartal
En bra produktmix, aktiv marknadsbearbetning och kostnadseffektiviseringar resulterade i ett starkt tredje kvartal med ökad lönsamhet. Under kvartalet ökade koncernens nettoomsättning med 18 MSEK till 243 MSEK och rörelseresultatet med 15 MSEK till 58 MSEK.
Tredje kvartalet i korthet
- Nettoomsättningen uppgick till 243 (225) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till 58 (43) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 57 (53) MSEK.
- Resultatet uppgick till 45 (32) MSEK, vilket motsvarar 1 113 (809) SEK per aktie före och efter utspädning.
Januari-september i korthet
- Nettoomsättningen uppgick till 710 (641) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till 102 (86) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 157 (126) MSEK.
- Resultatet uppgick till 74 (60) MSEK, vilket motsvarar 1 854 (1 510) SEK per aktie före och efter utspädning.
Vd Niklas Stragne kommenterar perioden
Vi gjorde ett historiskt starkt tredje kvartal. Tack vare en bra produktmix, aktiv marknadsbearbetning och kostnadseffektiviseringar lyckades vi öka lönsamheten.
Under kvartalet ökade koncernens nettoomsättning med 18 MSEK till 243 MSEK och rörelseresultatet med 15 MSEK till 58 MSEK. Under årets första nio månader ökade nettoomsättningen med 69 MSEK till 710 MSEK och rörelseresultatet med 16 MSEK till 102 MSEK. Dotterbolaget SMP Svensk Maskinprovning, som förvärvades i juni 2023, har än så länge en begränsad påverkan på resultatet.
Arbetet med att integrera SMP fortsätter i ett högt tempo. Rekrytering och utbildning sker löpande för att utveckla bolaget och under kvartalet slutfördes migreringen av hela verksamheten till Bilprovningens IT-miljö och system.
Konkurrensen är fortsatt hög på fordonsbesiktningsmarknaden. Vid det tredje kvartalets utgång fanns 624 ackrediterande anläggningar, varav tre tillkom under kvartalet. Bilprovningen har sammanlagt 109 stationer från Skurup till Pajala.
Vi har successivt stärkt vår marknadsposition för tunga fordon och under kvartalet deltog vi, efter många års uppehåll, med en välbesökt monter på branschmässan Elmia lastbil. Detta tillsammans med en ständigt ökande andel lojalitetskunder och en kundnöjdhet om 95 procent visar att vår service och tillgänglighet är uppskattad.
Vid valet av leverantör är hållbarhet ytterligare en viktig påverkansfaktor. Därför är vi både stolta och glada över att svenska konsumenter, enligt Sustainable Brand Index 2024, uppfattar oss som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. Vi har varit branschledande sedan mätningen startade 2011.
Slutligen vill jag framföra ett stort tack till alla engagerade medarbetare i koncernen. Det är tack vare era insatser som vi lyckas åstadkomma detta rekordstarka resultat och jag är så stolt. Tillsammans med er ser jag nu fram emot att fortsätta utveckla verksamheten med fokus på våra kunder och deras trygghet.
Bilprovningens vd Niklas Stragne Foto: Bilprovningen
För mer information
Niklas Stragne, vd, mobil: 0701-04 01 86, e-post: niklas.stragne@bilprovningen.se
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se