Niklas Stragne ny vd för Bilprovningen

Niklas Stragne har utsetts till ny vd för Bilprovningen. Som CFIO och medlem i företagsledningen sedan 2020 har Niklas mångårig erfarenhet av och kunskap om bolaget och besiktningsbranschen. Han tillträder sin nya befattning den 1 mars.

I januari aviserade Bilprovningen om en stafettväxling på vd-posten. Nu står det klart att Niklas Stragne tar över som ny vd från och med den 1 mars. Han har varit CFIO och ingått i företagsledningen sedan 2020.

– Det gläder mig att presentera Niklas Stragne som ny vd för Bilprovningen. Niklas är en kompetent och uppskattad ledare med starkt fokus på affären och som känner företaget och branschen väl. Som medlem i företagsledningen har han varit delaktig i arbetet med bolagets strategi och är rätt person att ta vid och fortsätta genomförandet. Styrelsen och jag hälsar Niklas varmt välkommen som vd och ser fram mot att följa bolagets fortsatta utveckling med honom vid rodret, säger Bilprovningens styrelseordförande Andrea Gisle Joosen.

– Jag är hedrad över att ha fått förtroendet att ta över som vd och att få uppgiften att leda ett företag med så stark kompetens in i nästa fas. Som tidigare CFIO med ansvar för ekonomi och IT känner jag mig väl förberedd. Vi har en tydlig strategi och jag ser nu verkligen fram emot att tillsammans med medarbetare, ledning och styrelse leverera på våra ambitiösa planer, säger Niklas Stragne.

Om Niklas Stragne

Niklas (född 1972) har lång erfarenhet av strategiskt ekonomiarbete, både från konsultativa och ledande befattningar, senast som CFIO och medlem i företagsledningen för Bilprovningen och dessförinnan som Operations Manager på Plantagen Sverige AB. I grunden är Niklas civilekonom.

Rekryteringen av en ersättare till Niklas Stragne är i slutskedet.

Vd Niklas Stragne framför en av Bilprovningens stationer Foto: Bilprovningen

Andrea Gisle Joosen, styrelseordförande, mobil: 070 548 95 87, e-post: andrea.gisle.joosen@gmail.com