Bilprovningen kommer till Bäckebol sommaren 2023

I sommar utökar Bilprovningen sin tillgänglighet i norra Göteborg med en ny, fräsch och lättåtkomlig station, belägen nära trafikplats Kärramotet på Hisingen, ett stenkast från E6. Anläggningen kommer att ta emot personbilar.

Göteborg med omnejd är en region i kraftig expansion. Befolkningen ökar och antalet personbilar och pendlare likaså. Bilprovningen, som nyligen öppnat stationer i Partille och Mölndal, har sedan en tid tillbaka sökt efter fler kundnära lägen för att förstärka sin närvaro i området och erbjuda bästa möjliga tillgänglighet samt service till sina kunder.

Lättillgänglig station intill E6

Nu har en ändamålsenlig lokal hittats i Bäckebol intill trafikplats Kärramotet på Hisingen och E6 som är en av de mest trafikintensiva infarterna till och från norra Göteborg. Med andra ord blir stationen lätt att hitta till och enkel att nå, både för pendlare, näringsidkare och boende i närheten.

- Läget motsvarar verkligen våra förväntningar. Det gör vår station lättillgänglig, väl synlig och lätt att hitta till. Här kommer vi att kunna erbjuda kunderna en riktigt smidig besiktning, säger regionchef Petra Barclay, som ansvarar för samtliga Bilprovningens anläggningar i västra Sverige.

Innan Bilprovningen Göteborg-Bäckebol kan tas i drift krävs en del anpassningar av lokalen och installation av utrustning. När portarna öppnar sommaren 2023 kommer anläggningen att ha två lyftar och ta emot personbilar. Adressen är Transportgatan 49.

Starkt och välkänt varumärke

Lokalen ägs och utvecklas av N.E.W.S. Invest AB och det gemensamma projektet ses som mycket positivt av båda parter.

- Vi är glada att få Svensk Bilprovning som hyresgäst och tycker att dess etablering kompletterar nuvarande hyresgäst och närområdet på ett alldeles utmärkt sätt. Vi ser fram emot ett långsiktigt framgångsrikt samarbete, säger fastighetsägarna Louise och Leif Brandel.

Bilprovningen, som ägs av staten, är den ledande aktören på besiktningsmarknaden med drygt 100 stationer från söder till norr, varav sex är belägna i Göteborg med omnejd; Aröd, Kungälv, Landvetter, Mölndal, Partille och Torslanda.

- Vi är glada över att komma till Bäckebol och hoppas att vår service och närhet i kombination med vårt varumärke, goda rykte och långa erfarenhet attraherar många kunder till vår nya station. Vi passar på att redan nu hälsa alla varmt välkomna till oss, avslutar Petra Barclay.

Leende kvinna i bilprovningströja intill E6 (till vänster i bild) och en byggnad (till höger i bild)

Petra Barclay, Bilprovningens chef för region Väst, på plats vid den blivande stationen i Göteborg-Bäckebol Foto: Bilprovningen

Petra Barclay, regionchef Väst, mobil: 0730-53 04 80, e-post: petra.barclay@bilprovningen.se