Vart fjärde hushåll har två eller fler personbilar – och andelen öka

Drygt vart fjärde hushåll i Sverige har två eller fler personbilar. Därutöver tillkommer alla husvagnar, husbilar, motorcyklar och släp. För att göra det enklare att komma ihåg besiktningen och boka tid erbjuder Bilprovningen Mina sidor Privat, där kunden genom att ange sitt bank-id har alla sina fordon samlade i en smidig webbtjänst. Över 10 000 privatkunder har redan registrerat sig.

Drygt vart fjärde hushåll i Sverige har två eller fler personbilar och andelen tenderar öka med tiden. I slutet av 2001 låg den på 21 procent, 2006 på 23 procent och 2016 på 26 procent. Det visar den senaste nationella resvaneundersökningen som genomfördes av Trafa under 2011–2016.

I Sverige finns dessutom ovanligt många fordonsentusiaster, varför många hushåll också har en motorcykel, husvagn, husbil, entusiastbil, släp eller annat fordon. Med andra ord är det många som, utöver personbilen eller personbilarna, har fler fordon att hålla reda på. Dessutom infördes nya inställelseregler i våras som har gjort det ännu svårare att veta när det är dags för besiktning och därmed undvika körförbud.

”Mina sidor Privat” gör det enklare att komma ihåg besiktningen

I en allt stressigare vardag strävar Bilprovningen efter att göra livet lite enklare för kunderna. Sedan september erbjuds därför en kostnadsfri digital tjänst, Mina sidor Privat, med vilken man alltid har 100 procent koll på när man ska besikta, oavsett om det gäller ett eller flera fordon.

Man registrerar sig via www.bilprovningen.se/minasidorprivat. Inloggning görs med bank-id och genom att ange registreringsnumret för ett av sina fordon får man upp övriga med automatik och alla listas i en överskådlig vy. Man har därmed koll på alla sina fordon och när det är dags för besiktning i en och samma tjänst. Tid för besiktning bokas smidigt via en direktlänk till Bilprovningens webbokning utan separat inloggning.

Efterfrågad tjänst som dessutom skonar miljön – 10 000 har redan registrerat sig

Kunden får dessutom alltid en inbjudan till besiktning och har man flera fordon kommer en samlingsinbjudan. Den skickas via e-post och ersätter pappersutskick för att skona miljön.

- Vi vill göra det lättare för våra kunder att komma ihåg besiktningen och att boka tid. Med Mina sidor Privat har vi gjort jobbet åt dem. Över tiotusen privatkunder har redan registrerat sig vilket är ett kvitto på att tjänsten är uppskattad och efterfrågad, säger marknadschef Maria Sandström Anderson.

Bilprovningen först med servicen till privatkunder

Bilprovningen är först i branschen med att lansera en webbtjänst som förenklar besiktningen för privatpersoner med flera fordon att hålla reda på, liksom inbjudan till besiktning via e-post.