Bilprovningen gör sig redo för elbilarna

Som första bilbesiktningsföretag erbjuder Bilprovningen publik laddning av elbilar på sina stationer. Servicen är gratis och tillhandahålls till att börja med på fyra orter, men utökas i takt med efterfrågan. Laddlösningen kommer från Vattenfall och är uppkopplad till InCharge laddnät. Om laddstolpen är ledig eller inte framgår av InCharge app.

- De eldrivna bilarna blir allt fler. Baserat på dagens tillväxttakt och prognoser kommer cirka fyra procent av bilarna att vara laddbara år 2020. Det innebär att Sverige kommer att ha nästan 200 000 laddbara bilar vilket ställer krav på en utökad laddinfrastruktur. Därför ligger Bilprovningens agerande helt rätt i tiden, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Möta utvecklingen och minska miljöbelastningen

För att möta ett ökat behov av tillgängliga laddstolpar och samtidigt bidra till en minskad miljöbelastning väljer Bilprovningen att satsa på kostnadsfri publik elbilsladdning på sina anläggningar.

- Det är vår ambition att ligga i framkant när det gäller den fordonstekniska utvecklingen. Därför är det angeläget för oss att göra oss redo för elbilarna. Redan nu har vi många laddbara taxibilar och företagsbilar som kommer till oss och så fort de sjunker i pris tror jag att fler privatpersoner kommer att köpa en, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

Hållbarhet är ett av Bilprovningens kärnvärden och efter en noggrann analys föll valet på Vattenfalls laddlösning som är uppkopplad till InCharge laddnät.

Kostnadsfri service för alla

I första hand är Bilprovningens laddstationer avsedda för kunder med elbilar, men de är publika vilket innebär att även andra är välkomna att nyttja dem. Laddstationen består av två uttag. Om den är ledig eller inte ser man enkelt via InCharge app.

Fyra orter – till att börja med

Till att börja kommer laddstationer att finnas på Bilprovningens anläggningar i Göteborg-Torslanda, Malmö-Fosie, Jönköping-Gamla Flygfältet och Sundsvall-Nacksta. Visar sig elbilsladdningen vara en uppskattad service kommer den att erbjudas på fler anläggningar.

- Vattenfall har den kunskap som behövs och kan energi. InCharge passar våra behov och är dessutom det snabbast växande laddnätverket. Jag tror mycket på vårt fortsatta samarbete, avslutar Benny Örnerfors.

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall och InCharge, mobil: 0706-11 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com

www.bilprovningen.se