Mer innehåll

Branschens mest hållbara varumärke enligt SBI 2025

Stort varmt tack! Vi är så stolta över att svenska konsumenter återigen uppfattar oss som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. Det visar hållbarhetsundersökningen Sustainable Brand Index 2025.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. I årets undersökning intervjuades 25 000 svenska konsumenter om vilka varumärken som uppfattas som mest hållbara på den svenska marknaden.

Branschbäst för femtonde året i rad

När resultatet offentliggjordes den 13 mars 2025 stod det klart att Bilprovningen på nytt uppfattas som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service.

- Att Bilprovningen vinner sin bransch i Sustainable Brand Index för femtonde året i rad är en stark prestation. Det visar på ett långsiktigt engagemang för hållbarhet och en stark relation till konsumenterna, säger Erik Elvingsson Hedén, vd för och grundare av Sustainable Brand Index.

En ständigt pågående resa

- Vi vill rikta ett stort varmt tack till svenska konsumenter. Att de än en gång uppfattar oss som branschens mest hållbara varumärke är vi mycket stolta över, det signalerar att vår kommunikation når ut och uppskattas samtidigt som det förpliktigar till konkret handling. Hållbarhetsarbetet är en ständigt pågående resa där vi fokuserar på att minska vår egen påverkan, men även att bidra till våra kunders medvetenhet samt till samhällsutvecklingen i de miljö, hälso- och trafiksäkerhetsrelaterade frågor där vi som branschaktör kan påverka säger Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Aktivt arbete med fordon och förarbeteende

Ansvarstagande är grunden för Bilprovningen och genomsyrar allt som företaget gör från myndighetsutövningen till den egna verksamheten.

Sedan 2022 har ambitionen på hållbarhetsområdet höjts för att ta sats mot framtiden. För att fortsätta ta den ledande rollen som Sveriges mest hållbara besiktningsföretag lanserades en hållbarhetsstrategi med rubriken ”Vi accelererar resan mot noll”. Syftet är att aktivt bidra till Nollvisionen och till Sveriges mål att nå netto noll utsläpp i atmosfären till 2045 genom att aktivt arbeta med att förbättra fordon och förarbeteende.

Läs gärna mer i Bilprovningens senaste års- och hållbarhetsredovisning. Pdf, 7.7 MB.

Mer om Sustainable Brand Index

Årets undersökning genomfördes i åtta länder med 80 000 respondenter. I Sverige intervjuades ett riksrepresentativt urval av 29 000 konsumenter under november 2023-februari 2024. Totalt bedömdes 432 varumärken utifrån hur de uppfattas prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

För mer information se www.sb-index.com/sweden.

Svenska konsumenter uppfattar Bilprovningen som det mest hållbara varumärket i sin bransch Foto: Bilprovningen