Mer innehåll

Statistik indikerar att elbilsdäck är bättre än ryktet

Statistik från Däckrazzia, där Bilprovningen ingår, indikerar att däcken på elbilar är i bättre skick än övriga bilar. Detta är överraskande då elbilar ofta är tyngre och har högre vridmoment vilket leder till ökat slitage på däcken. Men det kan finnas förklaringar. Nu ska mer data samlas in för ökad kunskap och förståelse.

Bilprovningen ingår i Däckrazzia som är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd och NTF som genomförs årligen i syfte att öka kunskapen om däckens betydelse för trafiksäkerheten och miljön.

När resultatet från föregående års Däckrazzia nu offentliggjorts indikerar det att däcken på elbilar är i bättre skick än övriga bilar. Detta är överraskande då den allmänna uppfattningen att elbilars däck slits snabbare, dock bygger slutsatsen på ett relativt begränsat underlag, vilket bör beaktas.

Elbilar är ofta tyngre och har högre vridmoment jämfört med bilar med förbränningsmotor vilket leder till ökat slitage på däcken. Bilisten kan kompensera för detta genom att köra extra mjukt. Bra koll på trycket i däcken kan också bidra till att minska slitaget.

Bättre mönsterdjup och däcktryck

Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar. För elbilar var andelen 9 procent, vilket till exempel kan jämföras med gruppen bilar med förbränningsmotor, högst fem år gamla, där motsvarande andel var 16 procent. Färre elbilsägare hade också minst ett slitet däck utan att föraren var medveten om detta. Inga elbilar hade olagligt mönsterdjup på mindre än 1,6 mm.

Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt. Inga elbilar hade så lågt tryck i något däck att det kan liknas vid punktering, 1,6 bar eller mindre. Andelen bilar med 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel var också tydligt lägre bland elbilar (2,6 procent) och hybridbilar (2,4 procent) jämfört med bilar med endast förbränningsmotor (8,5 procent).

Högre andel nya bilar

De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus. Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns tydliga skillnader till elbilarnas fördel, även om snittåldern också här kan påverka. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar. Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare.

Mer data samlas in

Nu startar Däckrazzia 2024 varvid mer data om skicket på däck på elbilar, hybridbilar och bilar med endast förbränningsmotor kommer att samlas in.

Däckkollen är frivillig och sker i anslutning till Polisens kontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I år sker Däckkollen i Göteborg, Skaraborg, Östergötland, Västmanland, Gävleborg och i Västernorrland.

Närbild på en laddkabel ovanför ett däck

Däckrazzia, där Bilprovningen ingår, visar att elbilars däck är bättre än ryktet Foto: Däckrazzia