Mer innehåll

Branschens mest hållbara varumärke enligt SBI 2024

Vi är så stolta att återigen uppfattas som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service. Det visar hållbarhetsundersökningen Sustainable Brand Index 2024. Stort varmt tack till alla svenska konsumenter.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. I årets undersökning intervjuades 29 000 svenska konsumenter om vilka varumärken som uppfattas som mest hållbara på den svenska marknaden.

Ett av Sveriges mest hållbara varumärken

När resultatet offentliggjordes idag stod det klart att Bilprovningen på nytt uppfattas som det mest hållbara varumärket inom fordonsbesiktning och service.

I den totala rankingen, där Sveriges 432 mest kända varumärken ingår, kom Bilprovningen på plats 74.

Viktigt att våra kunder tar del av utvecklingen

- Vi vill rikta ett stort varmt tack till svenska konsumenter. Att de ännu en gång uppfattar oss som branschens mest hållbara varumärke är vi mycket stolta över. Vi utmanar oss ständigt att göra förbättringar för klimat och miljö samt trafiksäkerhet. För oss är det även viktigt att kunderna får ta del av utvecklingen, exempelvis lanserade vi en Svanenmärkt kaffetjänst på samtliga stationer under året. Med en miljon koppar kaffe om året är vi tillräckligt stora för att göra skillnad, säger Charlotte Tverved, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Vi accelerar resan mot noll

Ansvarstagande är grunden för Bilprovningen och genomsyrar allt som företaget gör från myndighetsutövningen till den egna verksamheten.

Sedan 2022 har ambitionen på hållbarhetsområdet höjts för att ta sats mot framtiden. För att fortsätta ta den ledande rollen som Sveriges mest hållbara besiktningsföretag lanserades en hållbarhetsstrategi med rubriken ”Vi accelererar resan mot noll”. Syftet är att aktivt bidra till Nollvisionen och till Sveriges mål att nå netto noll utsläpp i atmosfären.

Läs gärna mer i Bilprovningens senaste års- och hållbarhetsredovisning på www.bilprovningen.se. Pdf, 8.8 MB.

Mer om Sustainable Brand Index

Årets undersökning genomfördes i åtta länder med 80 000 respondenter. I Sverige intervjuades ett riksrepresentativt urval av 29 000 konsumenter under november 2023-februari 2024. Totalt bedömdes 432 varumärken utifrån hur de uppfattas prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

För mer information se www.sb-index.com/sweden.

blond kvinna i bilprovningströja gör tummen upp. hon står utomhus framför en bilprovningsskylt.

Charlotte Tverved, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen, gläder sig åt resultatet i SBI 2024 Foto: Bilprovningen