Mer innehåll

Vinterdäck på sommaren överrepresenterade vid dödsolyckor

Cirka 7 procent bedöms köra på vinterdäck på sommaren i Sverige. Men vid dödsolyckor är andelen cirka 17 procent. Denna tydligt högre andel kan vara en indikation på att vinterdäck på sommaren innebär en ökad olycksrisk.

Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren är bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt, jämfört med nya sommardäck.

Dags för nya däckrazzior

Nu startar årets period med däckrazzior. Syftet är att påminna bilister om sitt ansvar att ha koll på däcken och varför detta är viktigt.

Däckrazziorna genomförs i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

Bilisten får information om skicket på däcken och goda råd, bland annat om att köra på däck anpassade efter säsongen och att energimärkningen är ett bra stöd för att välja energieffektiva och trafiksäkra däck när det är dags att byta.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs i år i Skåne, Västra Götaland, Södermanland, Västerbotten och på Gotland.

Läs mer: När är det krav på vinterdäck?

Två personer kontrollerar däcken på en blå bil